نحوه مداحی مراسم ختم

پس از درگذشت عزیزان بازماندگان به یاد عزیز از دست رفته و همینطور شادی روح مرحوم یا مرحومه اقدام به برگزاری مجلس ترحیم مینمایند . نحوه مداحی مراسم ختم و ترحیم یکی از مهم ترین موارد اجرای مراسم ترحیم میباشد که هم میزبان و هم خود مداح یا خواننده گروه موسیقی ترحیم باید مورد توجه قرار دهد .

نحوه مداحی مراسم ختم
مداح مجموعه هجران برای اجرای مراسم ترحیم

به طور معمول این مراسم در مناسبت های خاکسپاری ، سوم و هفتم ، چهلم و سالگرد برگزار میگردد و میزبان با دعوت از مداح ، اجرای مراسم را بر عهده ایشان قرار میدهد و مداح وظیفه بسیار سنگینی دارد و باید به بهترین نحو آن را انجام دهد .

موارد مهم نحوه مداحی مراسم ختم

به صورت کلی مداح برای اجرای مراسم ختم و ترحیم باید یک چهارچوب برای خود در نظر بگیرد . مدت زمان مداحی مراسم ختم ۴۵ دقیقه الی یکساعت میباشد که مداح باید زمان را برای بهترین اجرا مدیریت کند. به طور معمول ترتیب اجرای مراسم ترحیم توسط مداح به صورت زیر میباشد :

  • اعلام مراسم و تشکرات
  • قرائت قرآن
  • خواندن مناجات
  • مداحی در وصف زنده یاد
  • خواندن روضه در مدح اهل بیت
  • بیان تشکرات
  • خواندن سوره الرحمن

موارد بالا که به صورت فهرست عنوان شد به ترتیب میباشد و نحوه مداحی مراسم ختم در مجالس ترحیم بدین گونه میباشد و مداح باید تمام این موارد به ترتیب انجام دهد تا اجرای مراسم دارای نظم و انضباط باشد و از پراکنده گویی جلوگیری شود .

اعلام مراسم و تشکرات

در ابتدای مراسم مداح وظیفه دارد که اعلام مراسم و تشکرات را انجام دهد . اعلام برنامه شامل : نوع مراسم ( به عنوان مثال : مراسم سومین روز درگذشت مرحوم …) و عرض تشکر و قدرانی از طرف میزبان به میهمانان که از نقاط مختلف به صورت حضوری و یا با ارسال پیام های تسلیت ، ارسال تاج گل ، بنر و کمک به خیریه در مراسم شرکت کرده اند و همینطور عرض تسلیت از طرف میهمانان به بازماندگان که شامل : پدر یا مادر ، همسر ، فرزندان ، برادر و خواهر میباشد. این تشکرات معمولا ۵ دقیقه زمان میبرد.

قرائت قرآن در نحوه مداحی مراسم ختم

در ابتدای اجرای مراسم توسط مداح ، قرائت قرآن صورت میگیرد . قبل از شروع قرآن معمول است که مناسبت برگزاری مجلس ذکر شده و برای شخص از دنیا رفته فاتحه و صلواتی قرائت می گردد.

مداح معمولا از سوره ها و آیات مرتبط با مرگ ، قبر و قیامت برای قرائت قرآن استفاده میکند.این سوره ها و آیات شامل : آیات ۱۸۵ ـ ۲۰۰ سوره آل عمران ، آیات ۹۷ ـ ۱۱۸ سوره مؤمنون ، آیات ۵۶ ـ ۶۹ سوره عنکبوت ، آیات ۴۲ ـ ۷۵ سوره زمر و همینطور سوره واقعه میباشد . مدت زمان قرائت قرآن الی دقیقه میباشد.

خواند مناجات

پس از قرائت قرآن و ایجاد فضای معنوی و ذکر فاتحه در خلال قرائت قرآن و پایان آن ، برای زیباتر شدن مراسم از مناجات خوانی استفاده میشود . مناجات شامل شعر مناجات با خدا در مورد خدای بزرگ و در وصف خدای جهان است. این اشعار مضمونی عاشقانه و عارفانه دارند و میتواند به صورت شعر فارسی و یا گوشه ای از ادعیه های مختلف باشد .

با خواند مناجات بازماندگان و میهمانان حضور خداوند متعال را بیش از پیش حس میکنند . فضای معنوی و روحانی در مراسم ایجاد میکند . مدت زمان اجرای مناجات ۵ الی ۱۰ دقیقه میباشد .

مداحی در وصف زنده یاد

پس از بیان تشکرات ، قرائت قرآن و مناجات ، نحوه مداحی مراسم ختم با خواندن اشعاری در وصف دنیا ، زنده یاد و بازماندگان اجرا میگردد . این اشعار شامل : بیان احوالات متوفی در زمان مرگ ، بیان احوالات بازماندگان پس از ، از دست دادن عزیزانشان ، همینطور بی وفایی دنیا و فناپذیر بودن انسان خواندن میشود .

خواند اشعار پندآمیز توسط مداح به دلیل اینکه ، یکی از فلسفه های برگزاری این مجالس ، تنبه و تذکر بازماندگان است و چون اقشار مختلف ـ حتی کسانی که اهل هیأت و پای منبر نشستن نیستند ـ در آن شرکت می کنند مداح بایستی از فرصت به دست آمده به احسن وجه استفاده نماید و پیام معنوی خود را برساند.

خواندن اشعاری در فضیلت پدر یا مادر و مرحوم یا مرحومه از موارد مهم میباشد .در این قسمت ابتدا اشعاری در رابطه با اهمیت و فضیلت جایگاه عزیز از دست رفته ارائه می شود ، سپس اشعار و مطالبی در فراق و مصیبت هجران او خوانده میشود .

خواندن روضه در نحوه مداحی مراسم ختم

پس از مداحی در وصف عزیز از دست رفته ، مداح اقدام به خواندن روضه ای در مدح اهل بیت مینماید . در صورتی که متوفی مرد باشد خواندن روضه ای از حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و در صورتی که متوفی زن باشد خواند روضه ای از حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) توصیه میشود .

نکته ای که بیانش در این قسمت لازم به نظر می رسد اینکه بر مبنای دستورات معصومین نمک بر زخم صاحبان عزا پاشیدن مناسب نیست و حتی پیغمبر فرمودند در مصائبی که دچار می شوید به یاد ما اهلبیت گریه کنید ولذا باید از زبانحال هایی که ذکر مصیبت شخص از دست رفته است پرهیز شود و به جای آن با ذکر مصائب آل الله مرهمی بر زخم دل داغدیدگان نهاده شود .

خواندن سوره الرحمن در مجلس ختم

یکی از سوره هایی که افراد بیشتر در مراسم ختم اموات قرائت می کنند سوره مبارکه الرحمن است.سوره الرحمن از سوره‌هایی است که بسیار با فضیلت و سفارش شده است.

 در این سوره و بعد از پرسش‌ها، خداوند باز هم مهربانی خودش را متذکر می‌شود تا انسان‌ها به سوی این مهربانی برگردند و می‌فرماید؛ پُر خیر و مبارک است نام پروردگار تو که شکوهمند و با کرامت است و منظور از نام همان آیه اول سوره یعنی الرحمن است.
در واقع این سوره با بیان نعمت‌های الهی، توانایی و عظمت خداوند را برای بندگان خاطرنشان می‌شود تا بندگان با استفاده درست از این نعمت‌ها در راه رضای خدا قدم بردارند و خدا را در تمام لحظات زندگی حاضر و ناظر بدانند.

نکاتی که مداح باید رعایت کند

نکات مهم نحوه مداحی مراسم ختم که در بالا گفته شد و مراحل این نوع اجرا مستلزم تسلط کافی مداح میباشد . از نکات مهمی که میتوان برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم توسط مداح انجام گیرد متوان موارد زیر را نام برد :

  • مداح باید ظاهری آراسته و تمیز داشته باشد
  • صدای دلنشین
  • پرهیز از اضافه گویی و پراکنده گویی و پاشیدن نمک بر زخم بازماندگان
  • قدرت بیان بالا برای عرض تشکرات و همنینطور برقرای نظم
  • توانایی قرائت قرآن
  • روانشناسی مراسم برای انتخاب اشعار و متن ها
  • مدیریت زمان و خارج نشدن از زمان تعیین شده برای مداحی
  • دریافت اطلاعات کامل از میزبان مراسم و اجرای مراسم با سلیقه میزبان

چکونگی رزرو مداح مراسم ترحیم

مجموعه خدمات ترحیم هجران به عنوان اولین مرکز تشریفات ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم با همکاری گروه آوای هجران با گردآوری برترین مداحان کشور اقدام به اجرای مراسم توسط مداح در مراسم های مختلف یادبود از جمله : خاکسپاری و شام غریبان ، سوم و هفتم ، چهلم و سالگرد در سر مزار و بهشت زهرا ، تالار پذیرایی ، منزل و سالن های اجتماعات مینماید .

جهت مشاهده نمونه مداحی مراسم ترحیم توسط مجموعه هجران بر روی لینک زیر کلیک کنید

و برای مشاهده نمونه اجرای مراسم ترحیم عرفانی توسط گروه موسیقی ترحیم آوای هجران بر روی لینک زیر کلیک کنید

چرا رزرو مداح از آوای هجران

  • اجرای بالغ بر ۱۰۰ عدد مراسم در طول ماه
  • قدیمی ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم
  • امکان دریافت نمونه اجراهای متعدد و انتخاب از میان آنها
  • تعهد ، تخصص و تجربه مادحین و خوانندگان مجموعه و همینطور نوازندگان ( سازهای نی ، دف ، تار و …)
  • ارسال قرارداد در صورت نیاز
  • ضمانت کیفیت اجرا و عودت وجه در صورت عدم رضایت
  • تمامی مداحان مجموعه هجران عضو کانون مداحان کشور میباشند و گروه موسیقی اجرای مراسم ترحیم عرفانی نیز همگی عضو خانه موسیقی و انجمن صنفی هنرمندان
  • اجرا در کلیه قطعات بهشت زهرا (س) و همینطور آرامستانهای اطراف تهران ، کرج ، شهریار ، پردیس ، دماوند و اجرا در شهرهای مختلف ایران و تالار های پذیرایی و منازل

جهت رزرو میتوانید با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۶۴۷۴ – ۰۹۱۲۶۱۷۰۳۵۴ تماس بگیرید و ضمن دریافت نمونه کامل اجرا ، اقدام به رزرو نمایید .

۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما