مداحی سر مزار

در حالت کلی پس از مرگ عزیزان و به خاک سپردن عزیز از دست رفته برای التیام زخم بازماندگان از مداحی سر مزار استفاده می شود . این نوع مداحی که توسط مداح در قالب یک برنامه مذهبی با خواندن اشعار و توصیف هایی از مرحوم یا مرحومه انجام میشود . در مراسم های خاکسپاری ، سوم و هفتم ، چهلم و سالگرد در کنار جایگاه ابدی عزیزان اجرا میگردد.

مداحی سر مزار
مداحی سر مزار

مداح باید با توجه به شرایط مراسم از جمله اینکه مناسبت مراسم برای پدر ، مادر ، فرزند ، برادر یا خواهر است به انتخاب اشعار بپردازد و بنا به خواست میزبان در مدح اهل بیت (ع) نیز اشعار و روضه ای خوانده میشود .

نکات مهم مداحی سر مزار

وظیفه اجرای مراسم که بر عهده مداح است ، بسیار سنگین و مهم میباشد . لذا برای مداحی سر مزار ، مداح باید آشنایی کامل با اشعار ، تشکرات ، قرائت قرآن و روانشناسی باشد . از مهم نکات میتوان موارد زیر را نام برد :

  • رعایت مقتضای حال
  • ابراز همدردی با بازماندگان
  • سعی در برقراری نظم
  • انتخاب و قرائت حدیثی زیبا و آیه ای متناسب از قرآن با موضوع مجلس
  • دقت در هنگام ذکر مصیبت
  • دعای ختم مجلس
  • ظاهری آراسته
  • صدایی دلنشین
  • پرهیز از به کار بردن کلماتی که موجب ناراحتی بازماندگان شود
  • رعایت زمان
  • شروع مراسم در راس ساعت مد نظر

بخش هایی از موارد فوق را به صور مختصر شرح میدهیم تا بتوانید برای مراسم خود از بهترین مادحین دعوت کنید :

رعایت مقتضای حال : مداح محترم باید از لحاظ برخورد با افراد، در مجالس دقت داشته باشد. لبخند، بذله گویی افراطی و… تأثیر سخن و مداحی را در این گونه مراسم ها که مجلس حزن و عزاست، پایین می‌آورد و شاید در مواردی موجب رنجش خاطر صاحبان عزا نیز بشود.

ابراز همدردی با بازماندگان : پس از قرائت قرآن و آیه با ترجمه در مدت زمان معین ، صاحبان عزا و حضّار را تسلیت و سرسلامتی بدهد و سعی کند هر چه بیشتر جانب اخلاص را رعایت کند و در نحوه تسلیت گفتن دقت کافی داشته باشد. جمله بندی مناسب و اعلام برنامه از مهم ترین موارد اجرا و مداحی سر مزار میباشد.

سعی در برقراری نظم : برگزاری مراسم ترحیم در سر مزار به علت ازدحام و شرایط خاصی که هنگام خاکسپاری و یا مراسم های یادبود در بهشت زهرا و دیگر ارامستانها به وجود میاید معمولا دچار بی نظمی میشود . لذا مداح باید با سخن خود بتواند نظم مراسم را برای لحظه وداع بازماندگان با عزیزانشان را فراهم آورد و یا در مراسم یادبود نظم و سکوت را برقرار کند.

خواندن قرآن و تسلط به دعای تلقین : از آنجا که مجلس ترحیم را نمی‌توان بدون یاد قیامت یا مرگ و یا مانند آنها آغاز کرد باید مداح آشنایی کامل به قرائت قران داشته باشد و به طور صحیح این امر مهم را انجام دهد . در صورتی که مراسم خاکسپاری باشد ، مداح باید تسلط کامل به دعای تلقین را داشته باشد و این امر مهم را به بهترین شکل ممکن انجام دهد .

دقت در هنگام ذکر مصیبت : بعضی اوقات مداح به اشتباه، خاطرات متوفی را به عنوان ذکر مصیبت نقل و یا در لا به لای مصیبت خوانی استفاده می‌کند. بهتر است از این مورد پرهیز شود؛ چرا که فقط اهل بیت علیهم السلام هستند که سزاوارند برای ایشان گریسته شود و با یاد آنها مجالس عطر و بوی معنوی بگیرد و فیوضات رحمانی نازل گردد و جمع حاضر ثواب ببرند. در حالت کلی برای خواندن ذکر مصیبت دقت لازم را داشته باشد تا با سخنان نسنجیده با عث تکدر خاطر بازماندگان نشود.

ظاهری آراسته و صدایی دلنشین : مداحی سر مزار به علت اینکه تمام نگاه ها با توجه به نوع مسئولیتی که بر دوش مداح است متوجه اوست باید ظاهری آراسته و در شان مراسم ترحیم و یادبود باشد . درا بودن صدای دلنشین از مهم ترین موارد اجرای مراسم توسط مداح میباشد که زیبایی اجرا را تضمن میکند.

رعایت زمان : خوش قول بودن و رعایت زمان شروع مراسم و همنطور به اتمام رساندن در ساعت مورد نظر بسیار دارای اهمیت میباشد . زمان اجرای مراسم نباید طولانی باشد تا میهمانان اذیت شوند .

زمان بندی مداحی

به طور معمول در مراسم هایی که سر مزار توسط مداح برگزار میشود مجلس با قرائت قرآن آغاز میگردد . سپس اعلام مناسبت مراسم و عرض تسلیت به بازماندگان و همینطور تشکر از میهمانان خوانده میشود . مراسم با اشعاری در مذمت دنیا ادامه میابد و اشعاری در وصف عزیز سفر کرده برای نزدیکان خوانده و در اخر ذکر مصیبتی از اهل بیت (ع) توسط مداح انجام میشود . ذکر مصیت در مدح حضرت علی (ع) ، حضرت زهرا (س) ، امام حسین (ع) به طور معمول در این نوع مراسم ها اجرا میگردد .

در صورتی که مایل باشید میتوانید از اجرای مراسم ترحیم عرفانی نیز استفاده کنید که توضیحات کامل این نوع اجرا در لینک زیر داده شده است و شما میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر اطلاعات کامل و همینطور نمونه اجرا را مشاهده کنید

مداح مجموعه هجران

مجموعه خدمات ترحیم هجران به عنوان اولین موسسه خدمات مجالس ترحیم در انتخاب مداحان دقت لازم را مبذول داشته است . لذا کلیه مواردی که در بالا عنوان شد جزو مهم ترین مفاد قرارداد با مداح میباشد . مادحین این مجموعه همگی دارای سابقه طولانی در اجرای مراسم ترحیم میباشند و از بهترین مداحان کشور برای این منظور استفاده میشود .

سیستم صوت : برای برگزاری و اجرای مجلس ختم و یادبود در سر مزار در بهشت زهرا (س) یا دیگر ارامستانها باید سیستم صوت مناسب و با کیفیت تدارک دید . سیستم صوت که اصطلاحا اکو نیز نامیده میشود باید از لحاظ فنی مناسب و با کیفیت باشد تا هم مداح بتواند بهترین اجرا را داشته باشد و هم مستمعین و میهمانان بتوانند صدایی رسا و دلنشین را بشنوند .

سیستم صوتی شامل : میکسر یا پاور میکسر ، بلندگو ، میکروفن و متعلقات جانبی مورد نیاز برای اجرا میباشد. در مکان هایی که امکان استفاده از برق نباشد از سیستم های با کیفیت پرتابل و شارژی استفاده میشود .

مجموعه هجران با گرداوری متخصصان نصب سیستم های صوتی این امکان را فراهم آورده است تا بهترین سیستم های صوای در سر مزار نصب و تنظیم گردد.

مداحی با نی سر مزار :

در این نوع اجرا به سبب اینکه ساز نی از قدیم الیام به عنوان یک نوای غمگین و سوزناک شناخته میشده است بنا به سفارش میزبان از ساز نی در کنار مداح یا خواننده استفاده میشود .

در این نوع مداحی نوازنده ساز نی با مهارت خود و شناخت دستگاه های مطرح موسیقی از جمله : شور ، دشتی (دشتستانی) ، همایون ، اصفهان و … به اجرای مراسم در کنار مداح میپردازد و نغماتی سوزناک را اجرا میکند . در سالیان اخیر با توجه به استقبال فراوان از این نوع اجرا ،؛ گسترش این نوع اجرا بسیار زیاد شده است . ولی به توصیه مجموعه هجران از گروه هایی که متخصص و مورد تایید مراکز ارائه خدمات ترحیم میباشند استفاده کنید لذا شما میتوانید با ارتباط با کارشناسان مشاور رایگان نسبت به این موضوع داشته باشید و همینطور مراجعه به لینک اجرای مراسم ترحیم در بهشت زهرا مشاهده کنید .

چرا مداح مجموعه هجران

  • اجرای بالغ بر ۱۰۰ عدد مراسم در طول ماه
  • قدیمی ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم
  • امکان دریافت نمونه اجراهای متعدد و انتخاب از میان آنها
  • تعهد ، تخصص و تجربه مادحین و خوانندگان مجموعه و همینطور نوازندگان ( سازهای نی ، دف ، تار و …)
  • ارسال قرارداد در صورت نیاز
  • ضمانت کیفیت اجرا و عودت وجه در صورت عدم رضایت
  • تمامی مداحان مجموعه هجران عضو کانون مداحان کشور میباشند و گروه موسیقی اجرای مراسم ترحیم عرفانی نیز همگی عضو خانه موسیقی و انجمن صنفی هنرمندان
  • اجرا در کلیه قطعات بهشت زهرا (س) و همینطور آرامستانهای اطراف تهران ، کرج ، شهریار ، پردیس ، دماوند و اجرا در شهرهای مختلف ایران

نحوه سفارش مداحی سر مزار :

برای ثبت سفارش ، در اولین فرصت پس از مشخص شدن مراسم با کارشناسان ما در ارتباط باشید . که در اسرع وقت بتوانند ضمن ارائه مشاوره رایگان ، سفارش شما را نسبت به رزرو مداح و اکو دریافت نمایند و در راس ساعت و تاریخ مورد نظر ارائه دهند .

پس از تماس میتوانید نمونه کامل اجرا را بر روی شبکه های اجتماعی نیز دریافت نمایید تا ضمن مقایسه با سایر گروه ها و مادحین ، بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای مراسم خاکسپاری به علت اینکه امکان سفارش زودتر نمیباشد میتوانید در اسرع وقت تماس بگیرید و نوع اجرا را مشخص کنید و خدمات فوق را دریافت نمایید . در صورتی که مراسم برای مناسبتهای سوم و هفتم ، چهلم یا سالگرد میباشد و یا در روزهای پنج شنبه و جمعه میباشد حدالمقدور ۴ الی ۷ روز قبل از مراسم هماهنگی های لازم را داشته باشید .

اطلاعات تماس : ۰۹۳۹۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۹۱۲۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۲۱۹۱۰۱۶۴۷۴

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما