دف و نی برای مراسم ترحیم

یکی از مهم ترین قسمت های برگزاری مجالس ختم ، دعوت از گروه دف و نی برای مراسم ترحیم میباشد . این گروه موسیقی ترحیم به همراه نوازنده های سازهای نی و دف و دیگر سازهای موسیقی سنتی ایران با توجه به نوع اجرا و سوز و حزنی که با نواختن نی ایجاد میگردد و همینطور با شور و هیجانی که ساز دف در مجالس ختم ایجاد میکند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . در این مقاله به بررسی نوع اجرای مراسم ترحیم در مراسم یادبود میپردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید .

چگونکی اجرای دف و نی برای مراسم ترحیم

اجرای نوازندگان سازهای نی و دف در مراسم ترحیم و یادبود به همراه یکدیگر که دو نوازی نی و دف نامیده میشود از پایه های اجرای مراسم ترحیم عرفانی توسط گروه موسیقی میشود . ساز نی از دیرباز به عنوان سازی حزن آلود و غمگین شناخته میشود که با توجه به ساختار این ساز و نوع صدایی که تولید میکند ، در مجالس ختم مورد استفاده قرار میگیرد . در کنار ساز نی ، از ساز دف به عنوان ساز کوبه ای جهت نگه داشتن ریتم و همینطور شور در گروه موسیقی ترحیم استفاده میشود .

دف و نی برای مراسم ترحیم

نوازندگان سازهای نی و دف برای مراسم ترحیم در ابتدای مراسم به تک نوازی در ادامه به دو نوازی میپردازند . همراهی با خواننده در زمان اجرای مراسم توسط این دو نوازنده در زمان خواندن و اجرای تصنیف های مختلف توسط گروه موسیقی آوای هجران از مهم ترین موارد میباشد .

در شروع مجلس ختم نوازنده نی به اجرای تکنوازی ساز نی میپردازد ، زمانی که خواننده یا مداح مراسم را شروع میکند معمولا آوازی خوانده میشود ، این آواز میتواند در دستگاه های مختلف موسیقی از جمله شور ، دشتی ، اصفهان ، همایون و غیره باشد که به همراهی ساز نی نیاز دارد . این ساز با توجه به ساختاری که دارد یک ساز کششی میباشد که وسعت صدای آن به دو اکتاو و نیم می‌رسد و در مناطق صوتی : بم ، اوج ، غیث ، پس غیث میتواند تولید صدا کند .نواختن ساز نی نیازمند مهارت بسیار بالایی میباشد از یک طرف این ساز قابلیت کوک شدن ندارد و با فشار هوایی که از دهان نوازنده خارج میشود و انتخاب نوع ساز نی میتواند صداهایی مختلف در مناطق صوتی تولید نماید .

اجرای تصنیف ببار ای بارون ببار

زمانی که خواننده آواز را به اتمام میرساند ، شروع به خواندن تصنیف و ملودی های مختلف از بزرگان موسیقی سنتی ایران و همینطور پاپ مینماید . با اجرای این تصنیف ها و برای حفظ ریتم در خواندن ملودی ها ، نوازنده ساز دف به همراهی با خواننده و ساز نی میپردازد و وظیفه نوازنده دف در این مسیر بسیار خطیر میباشد به علت اینکه دف مسئول ریتم و حفظ آن در طول اجرا میباشد . در صورتی که نوازنده ماهر نباشد و آشنایی کاملی با نوع اجرای مراسم ترحیم و همینطور تصنیف های مختلف برای این مراسم نداشته باشد ، خواننده از ریتم خارج و امکان ادامه اجرا نمیباشد .

گروه موسیقی ترحیم عرفانی آوای هجران با سابقه ۲۰ ساله اجرای مراسم ترحیم به همراه سازهای نی و دف و همینطور تار یا سه تار ، بهترین نوازندگان را گردهم آورده است تا اجرایی درجه یک در قالب تیمی حرفه ای داشته باشیم .

با توجه به اینکه این مراسم برای یاد عزیز درگذشته و همینطور التیام زخم بازماندگان برگزار میگردد گروه دف و نی برای مراسم ترحیم در ایجاد حالت عرفانی در مجلس ختم تاثیرگذار میباشد . با همراهی این سازها ، شوری طرب‌انگیز همچون سماعی پر از وجد و در عین حال اندوهی عمیق ، عرفانی و روحانی بر مجلس ترحیم حکمفرما میشود. ریتم‌هایی پر از وجد و سماع که هر شنونده‌ای را به وجد می‌آورد. ناخوداگاه اشک بر دیدگان حاضرین و میهمانان در مجلس ختم جاری میشود. ترکیب اندوه و نشاط در دونوازی دف و نی یکی از اعجاز این اجرا به حساب می‌آید.

در چه مراسمی از دف و نی استفاده میشود

در مناسبت های مختلفی برای برگزاری مراسم ترحیم از گروه موسیقی ترحیم دعوت میشود . این مناسبت ها شامل : مراسم خاکسپاری ، شام غریبان ، سوم و هفتم ، چهلم و سالگرد و همینطور مراسم های یادبود در : بهشت زهرا یا سر مزار ، منزل ، تالار پذیرایی یا رستوران ، هتل ها و سالن اجتماعات میباشد.

در مراسم هایی که سر مزار یا بهشت زهرا گرفته میشود ، چه در مراسم خاکسپاری و دیگر مجالس سر مزار بهتر است از خواننده یا مداح به همراه ساز نی استفاده شود . در اینگونه مراسم نوازنده ساز به اجرای تکنوازی در ابتدای مراسم میپردازد و با شروع اجرای خواننده یا مداح به همراهی میپردزاد .

در مجالسی که در منازل ، تالارهای پذیرایی و هتل ها و همینطور سالن های اجتماعات میتوانید از ترکیب سازهای مختلفی مانند : نی و دف ، تار و سه تار و غیره نیز استفاده نمود . با توجه به موقعیت مکانی مجلس ختم میتوانید چینش سازهای مختلفی داشته باشید .

در حالت کلی برای مراسم های سر مزار به مناسبت های مختلفی از ساز نی و دیگر مکان های برگزاری مجلس ختم به مناسبت مراسم شام غریبان و سوم و هفتم و دیگر مجالس یادبود میتوانید از گروه موسیقی ترحیم به همراه سازهای نی ، دف و تار به همراه خواننده یا مداح استفاده کنید .

مداح یا خواننده

تفاوت این دو اجرا در سبک اجرای آنها میباشد . زمانی که نام مداح میاید به این معنی میباشد که مراسم درفضایی از مجالس مذهبی اجرا میگردد . خواندن قرآن و ادعیه ، ذکر مصیبت برای بازماندگان و همنطور خواندن روضه ای در مدح اهل بیت از مواردی هست که توسط مداح استفاده میشود . مداح نیز میتواند از سازهای دف و نی برای مراسم استفاده کند ولی سبم و سیاق این اجرا همچون اجرای دسته های عزاداری به همراه طبل و سنج میباشد که نوازنده نی وظفه نواختن ملودی و نوازنده دف همچون ساز طبل در دسته های عزاداری وظیفه ریتم را بر عهده دارد . مداح معمولا در دستگاه دشتستانی به اجرای مراسم میپردازد و در صورتی که میخواهید مراسم به شکل مذهبی اجرا گردد از مداح دعوت کنید .

زمان که خواننده گروه آوای هجران وظیفه اجرای مراسم را بر عهده داشته باشد با توجه به اینکه شناخت کاملی از دستگاه های موسیقی دارد مراسم را در فضایی از عرفانی و موسیقی سنتی و همینطور پاپ ، به همراه سازهای مختلفی از جمله دف و نی ، تار و غیره اجرا مینماید . این نوع اجرا با خواندن آوازی در دستگاه های مختلفی از موسیقی شروع و سپس به اجرای تصنیف و آهنگ هایی که مناسب مجالس یادبود میباشد ادامه میابد .

در صورتی مایل هستید مراسم در فضایی از موسیقی ترحیم عرفانی باشد میتوانید از گروه موسیقی آوای هجران دعوت به عمل آورید و بهترین اجرا در سطح کشور داشته باشید .

جهت مشاهده کامل تفاوت اجرای مداح با گروه موسیقی ترحیم بر روی دکمه زیر کلیک کنید :

چرا گروه موسیقی آوای هجران

گروه موسیقی ترحیم عرفانی آوای هجران با گردآوری بهترین نوازندگان سازهای نی و دف و غیره و خوانندگان مطرح کشور اقدام به اجرای مراسم ترحیم عرفانی مینماید .

  • اجرای بالغ بر ۱۰۰ عدد مراسم در طول ماه
  • قدیمی ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم
  • امکان دریافت نمونه اجراهای متعدد و انتخاب از میان آنها
  • تعهد ، تخصص و تجربه خوانندگان مجموعه و همینطور نوازندگان ( سازهای نی ، دف ، تار و …)
  • ارسال قرارداد در صورت نیاز
  • ضمانت کیفیت اجرا و عودت وجه در صورت عدم رضایت
  • استفاده از اساتید سازهای مختلف
  • عضویت تمامی اعضای گروه در خانه موسیقی و انجمن صنفی موسیقی ایران
  • اجرا در تمامی تالارها و هتل های تهران و کرج و همینطور اجرای مراسم در اکثر شهرهای کشور

نحوه رزرو و سفارش

برای ثبت سفارش ، در اولین فرصت پس از مشخص شدن مراسم با کارشناسان ما در ارتباط باشید که در اسرع وقت بتوانند ضمن ارائه مشاوره رایگان ، سفارش شما را ثبت و در راس ساعت و تاریخ مورد نظر انجام شود .

تلفن های تماس : ۰۹۳۹۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۹۱۲۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۲۱۹۱۰۱۶۴۷۴

۴.۷/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما