مراسم ترحیم عرفانی

گروه موسیقی ترحیم آوای هجران به عنوان اولین گروه اجرای مراسم ترحیم عرفانی با برترین نوازندگان و خوانندگان کشور اقدام به برگزاری مراسم ترحیم به همراه سازهای اصیل ایرانی از جمله نی ، دف ، تار ، سنتور و … در منازل ، تالار پذیرایی ، هتل ها و سالن های اجتماعات در تهران و خارج از تهران مینماید.

مراسم ترحیم عرفانی
اجرای مراسم ترحیم عرفانی

چگونگی اجرای مراسم ترحیم عرفانی

موسیقی عرفانی اصطلاحی است که می تواند طیف گسترده ای از معنا را دربر بگیرد و در طول تاریخ پس از اسلام, مصادیق بسیاری از موسیقی به وصف عرفانی متصف شده اند و برخی از آن ها تا امروز موجودند.ارتباط موسیقی و عرفان در متون سنتی بررسی شده و در چهار قسم طبقه بندی می شود. اول ارتباط موسیقی و هستی, دوم ارتباط باطنی موسیقی با جنبه های باطنی فرهنگی, سوم موسیقی با تاثیر عرفانی و انواع آن در ادبیات عرفانی و چهارم موسیقی به عنوان آداب تصوف . به همین منظور با توجه به ارتباطات ذکر شده و پس از گذشت زمان و تغییر ذائقه شنیداری استقبال از مراسم ترحیم عرفانی روز افزون شده است.

در این نوع اجرای مراسم یادبود ، گروه موسیقی آوای هجران در فضایی از موسیقی سنتی و عرفانی ایران زمین به همراه سازهای نی ، دف ، تار ، کمانچه ، سنتور ، سه تار و دیگر سازها با همراهی خواننده اقدام به خواندن اشعاری از شاعران برجسته ایران همچون حافظ ، مولانا ، سعدی ، پروین اعتصامی مینماید،سپس به اجرای تصنیف هایی مرتبط با مراسم ترحیم میپردازند.مجموعه هجران با سابقه طولانی گام باندی در راستای حفظ فرهنگ و هنر ایران زمین برمیدارد.




اجرای تصنیف تو ای پری کجایی

گروه موسیقی آوای هجران علاوه بر اجرای آهنگ ها و تصنیف ها ماندگار به اجرای تصنیف های روز که توسط خوانندگان مطرح کشور اجرا میوشد نیز انجام میدهد . این تصنیف ها پس از انتشا در اولین فرصت توسط آوای هجران در مراسم ها بازخوانی میوشد .

تصنیف گفتم این آغاز پایان ندارد از علیرضا قربانی

برای مشاهده کامل اجرای مراسم ترحیم عرفانی عضو صفحه اینستاگرام ما شوید و یا با ما تماس بگیرید و نمونه اجرا را دریافت کنید

مدت زمان اجرا

مدت زمان اجرای مراسم ترحیم عرفانی معمولا ۴۵ دقیقه الی یکساعت میباشد که بنا به سفارش مشتری قابل تغییر است . ولی در مراسم هایی که در بهشت زهرا و سر مزار یا تالار پذیرایی برگزار میشود حداکثر مدت اجرا معمولا یکساعت میباشد.

مراسم ترحیم ماه چهره خلیلی
اجرای مراسم ترحیم زنده یاد ماه چهره خلیلی هنرمند برجسته ایران

مراسم یادبود هنرمندان

گروه آوای هجران با توجه با کیفیت اجرا ، مراسم های یادبود بسیاری از عزیزان هنرمند و ورزشکار ایران را اجرا نموده است . شما میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر نمونه ای از اجرای موسیقی عرفانی در مراسم هنرمندان را مشاهده کنید:

اجرای مراسم ترحیم زنده یاد شهلا ناظریان

سازهای مراسم ترحیم عرفانی

برای اجرای مراسم های یادبود و ترحیم عرفانی از سازهای مختلفی استفاده میشود که در زیر میتوانید توضیحات آن را ببینید .

نی : این ساز از قدیمی ترین سازهای اصیل ایرانی است و در گروه سازهای بادی قرار می گیرد. ساز نی با توجه با نوع صدای آن دارای حزن بسیار زیاد میباشد و از سال های دور برای مراسم های حزن و مواقع دلتنگی نواخته میشده است . میتوان در اشعار شعرای ایران نیز به این مطلب پی برد ، در آن جایی که مولانا میگوید :

بشنو این نی چون شکایت می‌کند ، از جدایی‌ها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند ، در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند


دف : این ساز در دسته سازهای کوبه ای قرار میگیرد و به حفظ وزن و ریتم در موسیقی کمک میکند . ساز دف از قدیم به عنوان ساز عرفانی در مراسم های عرفانی مورد توجه قرار گرفته است و استفاده از آن در مراسم ترحیم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .

اجرای تصنیف گلپونه ها از زنده یاد ایرج بسطامی

تار : ساز تار از گروه سازهای زهی مضرابی است و جزو اصلی ترین سازهای موسیقی سنتی در اجرا موسیقی میباشد .نغمه هایی بسیار روح انگیز دارد و وقتی در آغوش نوازنده اش قرار می گیرد گویی که این چوب و پوست از روح نوازنده خود جان می گیرند و زنده می شوند. تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است.بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته‌است .

تار یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که به آن وتر نیز گفته می شود.در مراسم های یادبود و ختم که توسط گروه موسیقی عرفانی آوای هجران انجام میگیرد از ساز تار و همینطور نوازندگان برجسته استفاده میشود .

نکته مهم : در حالت کلی این سه ساز به عنوان اصلی ترین سازهای اجرای مراسم ترحیم استفاده میشود که بنا به سفارش میزبان میتوان از سازهای دیگر همچون : سنتور ، ویولن ، سه تار ، دیوان ، عود ، ویولن سل ، کلارینت ، کمانچه و … استفاده نمود.

گالری عکس :

چه موسیقی اجرا میشود ؟

در مدت زمان برگزاری و اجرا علاوه بر خواندن اشعار شاعران ایران زمین و اشعاری در وصف زنده یاد ، تصنیف های مختلفی بنا به سفارش میزبان و یا انتخاب گروه موسیقی اجرا میشود . لیست تصنیف های قابل اجرا برای میزبان ارسال میشود و میتواند از بین آنها انتخاب کند . در زیر تعدادی از تصنیف هایی که اجرا میشود را نام میبریم :

  • ساربان از استاد بنان
  • سنگ خارا از بانو مرضیه
  • تصنیف هایی از استاد اکبر گلپایگانی
  • چرا رفتی همایون شجریان
  • عجب رسمیه رسول نجفیان
  • گلپونه ها ایج بسطامی
  • تصنیف های استاد شجریان
  • سلام آخر احسان خواجه امیری
  • سوغاتی هایده
  • درد عشق و انتظار زنده یاد نادر گلچین
  • آهنگ های علیرضا قربانی
  • آهنگ های سالار عقیلی
  • موسیقی های پاپ مناسب مراسم ترحیم
  • لالایی علی زند وکیلی و …

پس از رزرو مجموع تصنیف ها برای انتخاب ارسال خواهد شد .

اجرای مراسم ترحیم در منزل و سالن اجتماعات

گروه موسیقی ترحیم آوای هجران در منازل و سالنهای اجتماعات برج ها به اجرای مراسم میپردازد . مجموعه هجران که به عنوان با سابقه ترین مجموعه خدمات مجالس ترحیم میباشد ، گروه آوای هجران را در کلیه مراسم هایی تشریفات آن را بر عهده دارد استفاده مینماید .

مدت زمان اجرا در منزل ۴۵ دقیقه الی یکساعت میباشد و امکان اجرا در تایم اضافه نیز بنا به صلاحدید میزبان هست .

اجرای تصنیف اهنگ زندگی آی زندگی خسته ام خسته ام از زنده یاد پوران

اجرای تصنیف پس از تو نمونم برای خدا از استاد گلپا

این تصنیف زیبا که توسط استاد اکبر گلپایگانی معروف به گلپا ، آهنگ سوزناکی از اسدالله ملک بر روی شعری غمگنانه از بانو هما میرافشار اجرا شده است توسط آوای هجران در مراسم های ترحیم بنا به خواست میزبان اجرا میگردد و اشعار زیبای این تصنیف منعکس کننده حال و احوال بازماندگان و کسانی که عزیزشان را از دست داده اند .

گوشه ای از این شعر :

پس از نمونم برای خدا؛ تو مرگ دلم را ببین و برو!
چو طوفان سنگین ز شاخه ی غم؛ گل هستیم را بچین و برو
که هستم من اون تک درختی؛ که در کام طوفان نشسته…
همه شاخه های وجودش؛ ز خشم طبیعت شکسته!

گروه موسیقی عرفانی آوای هجران علاوه بر اجرا در تهران ، در کلیه نقاط کشور به اجرای مراسم ترحیم میپردازد.

اجرای تصنیف عشق آسان ندارد از علیرضا قربانی

این تصنیف توسط آقای علیرضا قربانی اجرا شده است . آهنگسازی این اثر از ستار اورکی و ترانه ای از اهورا ایمان ساخته شده است . اشعار این تصنیف با محتوایی از دوری و عشق بسیار مناسب اجرا در مجالس یادبود میباشد.

گفتم این آغاز پایان ندارد عشق اگر عشق است آسان ندارد
گفتی از پاییز باید سفر کرد گر چه گل تاب طوفان ندارد
آن که لیلا شد در چشم مجنون همنشینی جز باران ندارد
گفتم این آغاز پایان ندارد عشق اگر عشق است آسان ندارد

گفتم این آغاز پایان ندارد

آواز در مراسم ترحیم

قطعاتی در حین اجرای مراسم یادبود به صورت آوازی انجام میگیرد که در دستگاه های مختلف موسیقی سنتی ایران مانند : شور ، دشتی ، همایون ، اصفهان و … قرار دارد . اجرای آواز گل چهره مپرس از استاد محمدرضا شجریان توسط گروه آوای هجران :

گلچهره مپرس؛ کان نغمه سرا از تو چرا جدا شد…

در کدام مراسم های ترحیم میتوان از گروه موسیقی استفاده نمود؟

مراسم های ترحیم شامل : خاکسپاری ، شام غریبان ، سوم و هفتم ، چهلم ، سالگرد و مراسم یادبود میباشد که در هر کدام از این مراسم ها میتوان از گروه موسیقی ترحیم استفاده نمود . این مراسم ها در بهشت زهرا یا سر مزار ، تالار پذیرایی ، منزل ، سالن اجتماعات و هتل ها برگزار میشود .

با توجه به سفارش میزبان و نوع برگزاری مراسم ترحیم میتوان سازها را انتخاب نمود . انتخاب سازها با دریافت مشاور از مجموعه هجران صورت بگیرد مناسب تر خواهد بود . ساز نی به عنوان ساز پایه و اصلی میباشد و دیگر سازها در کنار این ساز قرار میگیرند . در تعدادی از مراسم های نیز میتوان به جای ساز نی از سازهایی همچون : کمانچه ، ویولن نیز استفاده کرد .

استفاده از ساز کوبه ای در مجالس ختم باعث زیبایی اجرا و نگه داشتن ریتم میشود که کمک شایانی در اجرای بسیاری از تصنیف میشود . ساز کوبه ای مناسب برای اینگونه مراسم دف میباشد .

استفاده از سازهای مضرابی مانند تار ، سه تار ، عود ، باغلاما به عنوان سازهایی با قابلیت های فراوان در اجرا پیشنهاد میشود .

مراسم خاکسپاری و بهشت زهرا : در مراسم خاکسپاری به علت ازدحام و نوع برگزاری مراسم پیشنهاد میشود از خواننده به همراه نوازنده نی استفاده نمود . جهت کسب اطلاعات بیشتر برای برگزاری مراسم در بهشت زهرا کلیک کنید .

برای مشاهده اجرای مراسم ترحیم در بهشت زهرا بر روی لینک زیر کلیک کنید :

تیزر گروه آوای هجران :

چرا گروه آوای هجران

گروه موسیقی ترحیم آوای هجران با سابقه طولانی در این اجرای مراسم خدماتی بر پایه صداقت و تعهد را انجام میدهد . کلیه نوازندگان این گروه دارای تحصیلات عالی موسیقی و از اساتید برجسته موسیقی ایران زمین میباشند .

  • تعهد ، صداقت و کیفیت
  • همکاری با برترین نوازندگان و خوانندگان کشور
  • به عنوان مطرح ترین گروه موسیقی ترحیم در کشور
  • توانایی اجرای تصنفی های سنتی و آهنگ های پاپ بنا به سفارش میزبان
  • تعدد اجرا در طول ماه که بالغ بر ۴۰ اجرا میباشد
  • اجرای مراسم در تمامی تالارهای پذیرایی ، هتل ها و همینطور سالن های اجتماعات
  • دارا بودن مدرک نخصصی موسیقی تمامی اعضای گروه
  • عضویت کلیه گروه در خانه موسیقی و انجمن صنفی موسیقی ایران
  • اجرا در اکثر شهرهای ایران
  • اجرای مراسم های های هنرمندان و مفاخر ایران زمین
  • همکاری با برترین موسسات خدمات مجالس ترحیم
  • تضمین کیفیت و عودت وجه در صورت عدم رضایت میزبان

چگونگی رزرو :

برای رزرو و مشاوره و همینطور دریافت نمونه کامل اجرا میتوانید با کارشناسان مجموعه هجران که اطلاعات آن در صفحه تماس با ما میباشد هماهنگی کنید .

تلفن های تماس : ۰۹۳۹۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۹۱۲۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۲۱۹۱۰۱۶۴۷۴

۴.۷/۵ - (۱۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما