مداحی با نی و دف

برای اجرای مراسم ترحیم و یادبود میتوان از سازهای عرفانی موسیقی ایران از جمله نی و دف به همراه مداح یا خواننده استفاده نمود.مداحی با نی و دف یکی از انواع اجرا میباشد که در فضایی از موسیقی مذهبی و سنتی در مراسم ترحیم و یادبود اجرا میگردد. این نوع اجرا با اجرای مراسم ترحیم عرفانی متفاوت میباشد که در این مقاله به بررسی این موضوع نیز پرداخته ایم .

اجرای مراسم ترحیم با نی و دف
مداحی با نی و دف

نوع اجرای مراسم مداحی با نی و دف

اجرای مراسم ترحیم و یادبود از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم ترحیم میباشد . بنا به رسوم مردم ایران از دیرباز مراسم های مختلفی پس از فوت عزیزان برای یاد و آمرزش عزیزان از دست رفته برگزار میشده است . پس از خاکسپاری : مراسم خاکسپاری ، شام غریبان ، سوم ، هفتم ، چهلم ، سالگرد و مراسمی به عنوان یادبود برگزار میگردد . شکل و نوع اجرای مراسم ترحیم با توجه به تغییر دیدگاه ها و پدید آمدن فرهنگ های متفاوت در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده است .

مداحی با نی و دف

مداح پس از خواندن قرآن و اعلام برنامه و تشکرات ، شروع به مداحی مینماید . نوازنده ساز نی به عنوان اصلی ترین ساز در مجالس ختم و یادبود به همراهی مداح میپردازد که در ابتدا به صورت تکنوازی در دستگاه های مختلف موسیقی سنتی از جمله : شور ، دشتی ، اصفهان و … میباشد . نوازنده ساز دف نیز در اجراهایی که نیاز به همراهی ساز کوبه ای دارد مداح و نوازندن نی را همراهی میکند .

مداح باید علاوه سیما و صوت مورد قبول ، فن بیان قوی داشته باشد . فن بیان در اینگونه مجالس از مهم ترین موارد میباشد که اگر مداح در این زمینه دارای تجربه و تخصص باشد میتواند مراسم را بهترین شکل ممکن مدیریت کند . از موارد مهمی که نیازمند فن بیان و داشتن روانشناسی اجرا میباشد توانایی اعلام برنامه ، تشکرات و تذکرات و برقراری نظم در هنگام برگزاری مجلس یادبود میباشد که گروه آوای هجران با گردآوری بهترین مداحان و خوانندگان سنتی و پاپ کشور تضمین بالاترین کیفیت را بر اساس تجربه و تخصص این مجموعه را میدهد .

تفاوت مداحی با موسیقی ترحیم

مداحی با نی و دف با اجرای موسیقی ترحیم عرفانی بسیار متفاوت میباشد . در اجرای مداحی ، فضای اجرای مراسم مذهبی میباشد و نوع شعرها و آهنگ ها نیز در این فضا اجرا میشود . البته این نوع اجرا توسط مداح معمولا نیاز به تخصص به صورت حرفه ای در دستکاه های موسیقی ندارد ولی گروه موسیقی ترحیم عرفانی در فضایی از موسیقی سنتی و عرفانی به همراه سازهای نی و دف و تار و سنتور و غیره اجرا میگردد که هم خواننده و هم نوازندگان باید تخصص و شناخت کافی از دستگاه های موسیقی سنتی را داشته باشند .

نی و دف مراسم ترحیم
مداحی با نی و دف

اجرای مراسم توسط گروه موسیقی ترحیم

اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای عرفانی نی ، دف ، تار ، سه تار ، سنتور ، عود ، کمانچه و خواننده انجام میگیرد که با نام مداحی با نی و دف نیز شناخته میشود . با توجه به تغییر نگرش در فرهنگ استفاده از گروه موسیقی مراسم ترحیم و یادبود رو به افزایش است به همین میزان نیز گروه های مختلفی نیز به اجرای این گونه مراسم میپردازند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود لذا انتخاب برای اجرای مراسم ترحیم با توجه به تعدد گروه های مختلف کمی سخت میشود .

نکته مهم : برای انتخاب گروه حتما نمونه های اجرا را دریافت و ضمن مقایسه با یکدیگر میتوانید بهترین را برای مراسم خود دعوت نمایید.

 اینستاگرام مراسم ترحیم آوای هجران
اجرای مراسم ترحیم

تنوع اجرای مراسم ترحیم

گروه های اجرای مراسم ختم به شکل های مختلفی تشکیل شده است . تعدادی از مداحان که مراسم های ترحیم را به شکل مداحی و نوحه خوانی اجرا میکردند و به مداحی با نی و دف رو آورده اند رسته کاری خود را عوض کرده و با سازهای نی و دف به اجرای برنامه میپردازند.

توجه به اینکه این عزیزان سالیان سال به صورت مداحی به اجرای مراسم پرداخته اند حتی با اضافه شدن ساز به برنامه خود از چهارچوب سبک مداحی خارج نمیشوند و مراسم را با همان شیوه مداحی با این تفاوت که از نی و دف مانند طبل و دهل در دسته های عزاداری به همان شکل استفاده میکنند و به مداحی با نی و دف شناخته میشود .

البته مداحانی نیز هستند که دارای سواد موسیقیایی هستند و آشنا به دستگاه های موسیقی میباشند که از این امر جدا میباشند .

گروه موسیقی ترحیم عرفانی

گروه های دیگری نیز هستند که از خوانندگان سنتی و پاپ و تلیفیقی از اینها به همراه سازهای نی ، دف ، تار ، سه تار ، سنتور ، عود ، کمانچه استفاده میکنند که شکل کلی مراسم به مراسم ترحیم عرفانی شهرت یافته است .

تعدد این گروه ها باعث میشود انتخاب برای میزبان و برگزارکننده مراسم ترحیم سخت شود لذا بهترین روش برای تصمیم گیری ، دیدن نمونه اجرا به صورت صوتی یا تصویری میباشد و مقایسه آنها با یکدیگر میباشد .

اگر زمان لازم برای انتخاب دارید اصلا عجله نکنید . نمونه اجرای مراسم ختم و یادبود گروه های مختلف را از طریق شبکه های اجتماعی دریافت کنید و یا جهت دیدن نمونه اجرای زنده با گروه موسیقی هماهنگ کنید و در یکی از مراسم هایی که اجرا دارند حضور پیدا کنید .

جهت مشاهده نمونه اجرای مراسم ترحیم توسط گروه موسیقی بر روی لینک زیر کلیک کنید

نکات مهم در برگزاری مراسم ختم و یادبود

نوع اجرا ، تبحر در نوازندگی ، چیدمان سازها ، صدای خواننده و اجرای خواننده و مدت زمان اجرا را ملاحظه کنید و سپس مقایسه کنید و تصمیم بگیرید.البته وب سایت ایران ترحیم پس از بررسی های مختلف بهترین گروه های اجرای مراسم را معرفی میکند و ضمانت اجرای گروه را تضمین مینماید.

البته مراسم ترحیم را نیز میتوان به صورت تکنوازی ساز نی و دیگر سازها انجام داد که نمونه تکنوازی نی مراسم در لینک زیر موجود است.

تک نوازی نی مراسم ترحیم

حتمن به خاطر داشته باشید که گروهی را که انتخاب میکنید تاکید کنید که خواننده همان باشد که در کلیپ و یا حضوری دیدید چون گروه هایی هستند که پس از هماهنگی اقدام به تعویض خواننده میکنند و با دلایل مختلف اقدام خود را توجیه میکنند.حتمن از گروه هایی دعوت کنید که مرجع مشخصی ( وب سایت های معتبر  خدمات ترحیم) برای معرفی خود دارند .

جهت مشاهده و دانلود تکنوازی نی مراسم ترحیم بر روی لینک زیر کلیک کنید :

برای انتخاب گروه موسیقی ترحیم و رزرو حتمن موارد زیر را در نظر داشته باشید :

مقایسه گروه ها با یکدیگر

سابقه گروه موسیقی ترحیم

میزان توانمندی نوازندگان و خوانندگان

پایبندی مدیر گروه به تاریخ و زمان شروع مراسم

تیپ و شخصیت اعضای گروه

میزان هزینه و نوع پرداخت

چرا آوای هجران

  • سابقه ۲۰ سال اجرای مراسم ترحیم
  • برترین خوانندگان و نوازندگان کشور
  • تعهد ، کیفیت و صداقت و انصاف
  • گارانتی بازگشت وجه و عدم دریافت آن در صورت عدم رضایت
  • اجرای آهنگ ها و تصنیف ها از گذشته تا به حال
  • امکان انخاب تصنیف ها از آرشیو گروه آوای هجران
  • امکان دریافت و اجرای سفارش آهنگ توسط میزبان
  • اجراهای متعدد در طول ماه
  • آشنایی با تمامی تالار ها و هتل ها برای اجرای مراسم ترحیم
  • مورد تایید بزرگ ترین مرجع خدمات مجالس ترحیم ایران ترحیم و هجران ترحیم

جهت مشاوره و دریافت نمونه کامل اجرای مراسم ترحیم ، مداحی با نی و دف ، با ما تماس بگیرید .

۰۹۱۲۶۱۷۰۳۵۴ – ۰۹۳۹۶۱۷۰۳۵۴   تقوی

www.avayehejran.ir

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما