گروه موسیقی ترحیم یا مداح

همیشه برای صاحبان عزا این سوال پیش میاید که برای اجرای مراسم ترحیم از گروه موسیقی مراسم ترحیم یا مداح ، کدام را دعوت کنیم و اجرای مراسم بر عهده کدام نوع و سبک اجرا واگذار نماییم . در مطلب زیر به صورت کلی به این موضوع میپردازیم .برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا به نوع اجرا هر دو سبک بپردازیم و ببینیم هر کدام از اینها چه نوع سبکی را اجرا میکنند و در مدت زمان ارائه برنامه چه مطالب و اشعاری را قرائت میکنند.

گروه موسیقی ترحیم یا مداح
مداح یا گروه موسیقی ترحیم

بررسی تفاوت گروه موسیقی ترحیم یا مداح

در این مقاله بررسی کاملی خواهیم داشت در مورد تفاوت دو اجرای مراسم ترحیم توسط مداح یا گروه موسیقی ترحیم . این دو نوع اجرا تفاوت های اساسی بر اساس نوع اجرا و مراحل آن دارند . یکی در فضایی از مراسم مذهبی صورت میگیرد و آن یکی در فضایی از موسیقی سنتی و عرفانی صورت میگیرد .

مداح مراسم ترحیم

از دوران گذشته پس از فوت عزیزی ، برای التیام خاطر بازماندگان و همینطور رسومات مختلف در اقوام و شهرهای ایران از مداحان برای اجرای مراسم ترحیم دعوت به عمل میامد . مادحین گرانقدر با توجه به نوع شغل و سبک اجرای مراسم برای اجرای مراسم ترحیم مذهبی که بازماندگان مایل به خواندن قرآن و روضه در طول مراسم هستند به اجرا میپردازند.

مداح در مراسم ترحیم ، اجرای خود را بر اساس مراسم های مذهبی و نوع اجرای مراسم در مساجد انجام میدهد . مراسم با تشکرات شروع میکند و سپس به خواند قرآن میپردازد.از سوره هایی که در مراسم ترحیم معمولا خوانده میشود میتوان به سوره الرحمن اشاره کرد . سپس اشعاری در مذمت دنیا ، فرد درگذشته و سپس اشعاری در مدح حضرت علی (ع) یا حضرت فاطمه زهرا (س) خوانده میشود . مدح های در وصف زنده یاد که به زبان حال خواندن مشهور است نیز اجرا میگردد و در آخر روضه ای در مدح اهل بیت (ع) خوانده میشود .

جهت مشاهده نمونه اجرای مداح در مراسم ترحیم بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مراسم مداحی مراسم ترحیم مناسب چه کسانی است ؟

اگر بازماندگان و فرد زنده یاد از خانواده ای مذهبی هستند و مایل هستند در مراسم ترحیم قرآن و ذکر مصیبت اهل بیت نیز خوانده شود باید از مداح برای مراسم خود استفاده نمایند .

گروه اوای هجران با همکاری موسسه خدمات ترحیم هجران با بهترین مداحان کشور همکاری مینماید و شما میتوانید برای مراسم خود از مادحین مجموعه هجران که دارای تاییدیه از سازمان تبلیغات اسلامی ، کانون مداحان کشور هستند استفاده نمایید.

مدت زمان اجرای مراسم مذهبی یکساعت میباشد که در این زمان ، مداح مراسم خود را با قرائت قرآن آغاز و سپس به بیان تشکرات و همینطور اعلام مراسم میپردازد . خواندن اشعاری در مزمت دنیا و همینطور در وصف حال مرحوم و بازماندگان ارائه میدهد . خواندن شعری هایی با مذموم تذکر نیز از دیگر موارد اجرای مداح یا مراسم مذهبی میباشد. در آخر خواندن روضه ای در مدح اهب بیت ع مراسم خود را به پایان میبرد.

گروه موسیقی ترحیم

در سالیان اخیر با توجه به تغییر نوع نگاه و فرهنگ برگزاری مراسم ترحیم ، گروه موسیقی ترحیم برای اجرای مراسم یادبود و یادبود شکل گرفت . اینکه برای مراسم خود گروه موسیقی ترحیم یا مداح را دعوت کنیم باید نوع اجراها را ملاحظه کنید.

اجرای مراسم ترحیم

گروه موسیقی ترحیم مراسم را در فضایی از موسیقی سنتی و عرفانی ایران به همراه سازهای نی ، دف ، تار و … انجام میدهند . در این سبک از اجرا مراسم ، پس از اعلام برنامه و تشکرات توسط خواننده و مجری مراسم ، نوازنده نی دقایقی به تک نوازی ساز نی میپردازد . خواننده به همراه ساز نی اشعاری از شعرای ایران زمین : حافظ ، سعدی ، مولانا ، پروین اعتصامی و … قرائت میکند و سپس با همراهی سازهای دیگر از جمله دف ، تار و … به اجرای تصنیف هایی مناسب مراسم یادبود از خوانندگان به نام ایران از جمله : زنده یاد استاد شجریان ، بنان ، افتخاری ، مرضیه و همینطور قطعاتی از موسیقی پاپ میپردازند.

گروه موسیقی ترحیم مناسب چه مراسمی است ؟

در صورتی که بازماندگان و همینطور زنده یاد ، علاقمند به موسیقی و شعرای ایران زمین میباشند میتوانند از گروه موسیقی ترحیم دعوت به عمل بیاورند . این نوع اجرای مراسم یک سبک جدید میباشد که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با گروه موسیقی ترحیم بر روی لینک زیر کلیک کنید .

مدت زمان اجرای مراسم :

برای هر دو نوع اجرای مراسم ترحیم ، مدت زمان ۴۵ دقیقه الی یکساعت میباشد .

مشاوره و رزرو :

برای مشاوره و رزرو هر کدام از این دو نوع مراسم میتوانید با کارشناسان مجموعه آوای هجران تماس بگیرید .

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما